2011-06-13

Pirelli PZero och F1-teamen tillbaka i Barcelona för femte gången, dags för Spaniens GP.

Produktbild från företaget Pirelli Tyre Nordic AB - Pirelli PZero och F1-teamen tillbaka i Barcelona för femte gången, dags för Spaniens GP.

Vi har nu kommit till det femte av årets deltävlingar i Formel 1-VM. Helgens race körs på Circuit de Catalunya i Barcelona, den bana som används flitigast under tester. Första gången redan hösten 2010, sedan vid ytterligare tre tillfällen i år. Banans karaktär med en blandning av olika kurvor samt både långsamma och snabba partier gör att den anses som en av de bästa för teständamål.

Racen i Barcelona har däremot många gånger blivit rätt enahanda eftersom banan är svår att köra om på. Årets nya reglemente med energiåtervinningssystemet KERS, den rörliga bakvingen DRS och Pirellis nya däck har så här långt varit en stor succé som givit spännande och ovissa tävlingar med många omkörningar. Tävlingen i Barcelona blir lite av en examen för det nya reglementet, DRS-zonen är den längsta hitills i år och Pirelli har utvecklat däcken ytterligare och ger i helgen teamen ett hårt - med silvermarkering - och ett mjukt däck - gul markering - med relativt stor skillnad. Det hårda däcket ger nu bättre slitstyrka under längre tid jämfört med tidigare tävlingar och den större klyftan mellan den mjuka och den hårda gummiblandningen ger teamen möjlighet att använda aggressiva strategier.

Pirellis motorsportchef Paul Hembery säger inför racet i Spanien bl a att Pirellis ambition under året hela tiden varit att utveckla däcken för att gynna sporten och här i Barcelona är det första gången som detta genomförts. Det nya hårda däcket ger något längre livslängd jämfört med det som använts hitills, vilket ökar skillnaden mellan gummiblandningarna. Något som kommer visa sig i olika strategier under racet. Vi väntar oss tre depåstopp per team, och en faktor som också kommer påverka är att depån på Circuit de Catalunya är längre än på andra banor.

Banan: Circuit de Catalunya, Montmelo. Har varit värd för VM i F1 sedan 1991. Längd 4.655 km, totalt 16 kurvor

Banan ur däckssynpunkt: Tuffaste kurvan nr 3, en lång höger som sliter hårt på både fram- och bakdäck. Med runt 830 hk och KERS i full funktion får däcken jobba stenhårt här med sidokrafter på upp till 3.9 G. I mittpartiet av banan kommer förarna upp i över 280 km/h på sjätte växeln och ställer sig sedan på bromsarna som förberedelse inför kurva 9, Campsa, som tas över curbs och där däcken utsätts för en vertikal belastning på ca 800 kg. Inför kurva 10, La Caixa, bromsar sedan bilarna från 290 till runt 80 km/h, i G-krafter innebär detta att däcken skall klara 4,85 G. Banan avslutas med en långsam chikan i en nedförsbacke där sedan däcken är det enda som ger grepp - eftersom aerodynamiken inte fungerar i den låga farten - i accelerationen ut på start- och målrakan där toppfarten är runt 310 km/h på sjunde växeln.

- Vädret väntas bli torrt och varmt under helgen, med temperaturer runt 22 grader. Skulle det regna är det bara 4 team - Ferrari, McLaren, Mercedes och Williams - som kört i Barcelona med regndäck under försäsongstesterna.

- Flest depåstopp under ett GP i Spanien var 1995, 59 stycken, eller 2,2/förare. Minst antal depåstopp blev det 1992 med totalt bara 7 stopp!

- Pirelli i Spanien: Pirelli har funnits i Spanien sedan 1924 och är totalt tvåa på bildäcksmarknaden när det gäller försäljning och varumärkeskännedom, största fabriken ligger i Manresa nära Barcelona.

- I det motorcykeltäta Spanien är Pirelli marknadsledare på MC-däck.

- Spanien är ett av Europas största motorsportländer med bl a två F1-race och 4 internationella MC-tävlingar varje år. 

Mer info i bifogad pressrelease på engelska.

Information om företaget: Pirelli Tyre Nordic AB

Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk