2014-11-10
Debatt: Miljonprogrammen - Gärna kultur, men först en dos kommersialism
Mindre stadsdelscentrum – kärnan i de svenska storstädernas
förorter och en central del av miljonprogrammen – har under lång tid upplevt en
svag utveckling. Eftersatt underhåll i kombination med ökad konkurrens från
städernas centrala delar och från större regionala förortscentrum har bidragit
till en svag utveckling. Brist på satsningar har bidragit till att
attraktiviteten har försämrats. Det finns dock ett antal indikationer på att
stadsdelscentrum håller på att göra comeback. Många centrum har börjat renoveras
och det finns ett ökat intresse från investerare och från offentliga aktörer.
Utvecklingen drivs dels av att ”något måste göras”.
Kulturministern har exempelvis föreslagit kultursatsningar, men det lär inte
räcka långt. Viktigare är nu att ta fasta på att många stadsdelscentrum har
potential att få till en positiv utveckling. Särskilt ansvar vilar på kommuner,
fastighetsägare och andra som har intressen i stadsdelscentrumen.
Det visar WSPs nya rapport ”Utveckling av stadsdelscentrum”.
Potentialen kan utnyttjas för att komma igång med
renoveringen av miljonprogramsområdena. Dock är denna uppgift så omfattande det
ofta blir låsningar och inget händer. Vårt förslag är att miljonprogrammen
renoveras och utvecklas utifrån ett kommersiellt perspektiv där de mest
intressanta delarna tar täten. I detta sammanhang är flera av våra storstäders
stadsdelscentrum högintressanta. Många kännetecknas av god tillgänglighet,
uppfräschningspotential och potential att öka mängden bostäder. Tre faktorer
som gör dem kommersiellt intressanta.
Vad som dock ofta saknas är det kommersiella perspektivet.
Allt för ofta har diskussionen om våra förorter med tillhörande centrum haft
fokus på sociala aspekter och byggtekniska utmaningar. Vi menar att detta är
sekundärt. Viktigare är att fundera på hur man kan skapa en bra affär för de
som ska investera. Hur mycket bostäder behöver man släppa fram för att det ska
bli kommersiellt intressant? Vilka lägen och lokaler behöver handel och annan
service för att vara intresserade av nya butiksetableringar? Det offentliga har
också en uppgift i att vara beredda att prioritera de centrum som har
potential. Välj ut de som har mest utvecklingspotential och kraftsamla
offentlig service till dessa centrum. Konsekvensen blir kanske att servicenivån
måste minska i angränsande centrum, men genom att maximera flödet av besökare
till ett centrum i stället för flera så ökar sannolikheten att man får till en
positiv utveckling.
Även de som ansvarar för kollektivtrafiken behöver
involveras. Hur kan tillgängligheten förbättras än mer? Av central betydelse är
också att se över ägandet. Ofta är ägarbilden till stadsdelscentrumen splittrad
vilket innebär att intäkter och kostnader bärs av olika aktörer och därmed
saknas incitament att agera. Om ägandet kan samlas till en eller ett fåtal
aktörer per stadsdelscentrum så ökar sannolikheten att större grepp kan räknas
hem. Det behövs även ett professionellt ägande för att säkerställa att det
finns ett kommersiellt driv. Saknas detta så kommer en satsning på att utveckla
ett centrum inte att bli långsiktigt hållbar. Även fastighetsägare och handeln
behöver se över sina affärsmodeller och hitta format som inte nödvändigtvis
måste var ”megacentrum” och ”big boxes”.
I de växande städerna värderas tid högt. Många stadsdelscentrum
erbjuder både tillgänglighet och förtätningspotential. Lyft miljonprogrammen
och börja med stadsdelscentrumen.
Magnus Meyer, VD WSP
Fredrik Bergström, affärsområdeschef WSP Analys & Strategi
Information om företaget: WSP Sverige AB
Nyheten presenteras i samarbete med MyNewsdesk